Interview Cliëntenraad Hans en Herman

Bij ons staat de vraag centraal: Wat betekent dit voor de cliënt?

De Cliëntenraad (CR) is binnen GCM erg belangrijk. Het bestuur heeft meerdere keren per jaar overleg met de CR om samen te kijken hoe we de zorg in Maarssenbroek zo goed mogelijk kunnen inrichten voor alle cliënten. Sinds vorig jaar heeft de Cliëntenraad twee nieuwe leden gekregen: Herman de Wit en Hans Stevens. We spraken hen over de rol van de Cliëntenraad, wat zij belangrijk vinden en hoe ze willen helpen de zorg beter te maken.

Kunnen jullie eerst kort vertellen wie jullie zijn?

Herman: “Ik ben werkzaam bij de overheid en hou me daar bezig met cultuur en leiderschap. Dit betekent dat ik mensen begeleid en help bij veranderingen in de organisatie en kijk hoe we beter kunnen samenwerken. Ik woon al ruim 25 jaar in deze wijk en ben zelf ook cliënt bij GCM.”

Hans: “Ik ben sinds begin dit jaar met pensioen en heb daarvoor 48 jaar gewerkt bij het Antonius Ziekenhuis en UMC Utrecht. Aanvankelijk als Intensive Care- en Spoedeisende Hulp verpleegkundig en later ook leidinggevende en opleider. Ik woon sinds 1981 in Maarssenbroek en ben ook cliënt hier in het centrum.”

Waarom hebben jullie je aangemeld voor de Cliëntenraad?

Herman: “Door mijn werk ben ik altijd buiten Maarssen actief en ik wilde meer binding met de buurt. Ik word zelf ook ouder en zie dat er in de zorg de nodige uitdagingen zijn. Er is te weinig personeel, de zorg wordt steeds duurder, we worden gemiddeld ouder en er zijn veel meer mensen met meer dan één kwaaltje. Ik begon me af te vragen wat al deze ontwikkelingen eigenlijk betekenen voor onze maatschappij? Daar wil ik graag over meedenken, voor mezelf en mijn wijk.”

Hans: “In mijn werk heb ik altijd aan ‘de andere kant’ van de zorg gestaan, namelijk de acute zorg. Via de Cliëntenraad kan ik nu meer bezig zijn met zorg op de langere termijn. Daarin vind ik met name leefstijl en preventie belangrijke thema’s om de zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden. Daarnaast zie ik veel problemen ontstaan bij ouderen, zoals ziekte, eenzaamheid en ook het toepassen van digitalisering. Daar wil ik samen met de medewerkers bij GCM ontwikkelingen in doorvoeren.”   

Wat is jullie rol en die van de CR binnen GCM?

Herman: “De zorg is altijd in beweging en nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Als CR worden we betrokken bij grote ontwikkelingen, maar ook bij kleinere zaken die het gezondheidscentrum raken. Wij kunnen daarin meedenken, soms zelfs adviseren, maar altijd met de behoeften van de cliënten in ons achterhoofd. Ook kunnen we zelf onderwerpen aandragen om met de bestuurder te bespreken.”

Hans: “We proberen dan ook zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen in de zorg, zowel in de buurt, in de regio als ook landelijk. Daarnaast proberen we zoveel mogelijk buurtbewoners te spreken, op straat maar ook bij evenementen die we organiseren. Zo krijgen we een steeds beter beeld van wat er leeft en kunnen we ons werk ook steeds beter doen.”

Hebben jullie voorbeelden hoe de CR ontwikkelingen vertaalt naar de cliënt?

Herman: “Een mooi voorbeeld zijn de thema-avonden die we organiseren samen met de zorgverleners. Zo hebben we een avond gehad rondom het vrouwenhart, valpreventie en komt er binnenkomt een thema-avond rondom stress. Daarnaast zijn we bezig rondom digitalisering, daar heeft Hans nog een mooi voorbeeld van. De thema-avonden zijn voor ons bovendien een mooie gelegenheid om mensen uit de wijk te spreken. Dus een win-win.”

Hans: “We hebben gemerkt dat MijnGezondheid.net voor veel ouderen erg moeilijk is. Zij verdwalen snel in het ‘digitale woud’ en hebben daardoor ook minder vertrouwen in alle ontwikkelingen. Daarom werken we actief samen met de bibliotheek, waar ze een digitaal spreekuur hebben. Vanuit GCM weten we hoe MijnGezondheid.net werkt en waarvoor de DigiD nodig is. Dit leveren wij als input aan de bibliotheek, zodat zij mensen beter kunnen helpen. Aan de andere kant proberen wij cliënten te informeren over het spreekuur en hen daarheen te krijgen, zodat de digitale zorg ook voor hen toegankelijk wordt.”

Meer weten?

Wil je meer weten over de Cliëntenraad en wat zij doen? Of heb je vragen of ideeën om de zorg verder te verbeteren? Laat het ons weten en stuur een mail aan: clientenraad@gcmbroek.nl.

Nieuwsoverzicht

Drukte aan de telefoon

In de vroege ochtend tussen 08.00 - 09.30 uur bellen veel mensen tegelijk, met ...
Verder lezen

Moet ik de huisartsenspoedpost bellen?

De huisartsenspoedpost is er voor een medisch probleem dat niet kan wachten tot de ...
Verder lezen

Nieuwe huisartsen in opleiding

Bij GCM helpen we nieuwe huisartsen op te leiden door hun onder begeleiding bij ...
Verder lezen
GCM_Logo_WIT_250x100

De Stichting GezondheidsCentra Maarssenbroek GCM staat garant voor kwalitatieve eerstelijnsgezondheidszorg in Maarssenbroek. GCM biedt eerstelijnszorg onder één dak: GCM Huisartsen, GCM Fysiotherapie en GCM Verloskunde

Locaties

GCM Boomstede
Boomstede 204
3608 AK Maarssen


GCM Spechtenkamp

Spechtenkamp 233 A
3607 KN Maarssen