Druk op de zorg neemt toe

Druk op de zorg blijft hoog

Zoals u ongetwijfeld in het nieuws heeft vernomen, is de druk op de zorg hoog. Niet alleen in ziekenhuizen, maar ook in verzorgingshuizen en bij huisartsen. Bij GCM hebben we hier helaas ook mee te maken. Ondanks dat we alles op alles zetten om de beste zorg te bieden, kan het voorkomen dat u langer moet wachten dan gewenst. Graag leggen we hieronder uit hoe dit komt en wat het voor u betekent.

 

Waarom is het druk bij de huisarts?

Wellicht vraagt u zich af waarom het zo druk is bij de huisarts? Daar zijn meerdere redenen voor. Door het inhalen van zorg, een toenemende zorgvraag en een landelijk tekort aan zorgverleners, is de druk op de huisartsenzorg al langere tijd hoog. Daar kwamen corona en de griepepidemie nog eens bij. Deze drukte zien we ook bij andere zorgverleners, zoals ziekenhuizen. Mensen die niet bij een ziekenhuis terecht kunnen, gaan met hun zorgvraag uiteindelijk ook naar de huisarts. Hierdoor neemt de druk op de huisartsenzorg alleen maar verder toe.

 

Wat betekent dat voor u?

Ook in deze tijden zijn we er voor u; we doen er alles aan om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Soms betekent dit dat we ‘minder dringende zorg’ moeten uitstellen of op een andere manier verlenen. Zodoende kunnen we patiënten die spoedeisende zorg nodig hebben snel blijven helpen. Dit houdt in dat u bij niet-dringende vragen soms wat langer moet wachten. Of dat u op een andere manier wordt geholpen dan u gewend bent. Bijvoorbeeld door een andere arts, telefonisch of digitaal.

Uiteraard maken we deze afwegingen heel zorgvuldig. We kijken per patiënt wat medisch verantwoord is. Onze doktersassistenten beoordelen alle zorgvragen die binnenkomen op basis van urgentie en prioriteit, zij zijn hiervoor speciaal opgeleid. Als het nodig is natuurlijk in overleg met de arts.

 

Wilt u ons helpen?

Om drukte in de praktijken en aan de telefoon te beperken, kunnen wij uw hulp goed gebruiken. U helpt ons door:

  • Kijk bij vragen eerst op moetiknaardedokter.nl of thuisarts.nl. Beide websites geven veel gezondheidsinformatie. Bespaart u weer een reisje naar ons centrum.
  • Twijfelt u toch teveel? Dan kunt u ons uiteraard bellen en dan kijkt de assistent samen met u of hoe wij u het beste kunnen helpen.
  • Maak gebruik van MijnGezondheid.net om zaken zelf online te regelen. Via de MedGemak-app kunt u een korte vraag stellen (e-consult), laboratorium uitslagen inzien en een afspraak maken. Deze dienst is 24/7 beschikbaar.
  • Op verwijsafspraken.nl vindt u terug of u hulp van de huisarts nodig heeft voor bijvoorbeeld een verklaring of verwijsbrief.

 

Wij danken u heel erg voor uw geduld en medewerking!

Nieuwsoverzicht

Vacature lid raad van toezicht (financieel profiel)

GCM levert zorg vanuit twee gezondheidscentra, te weten Boomstede en Spechtenkamp. Met circa 65 ...
Verder lezen

Drukte aan de telefoon

In de vroege ochtend tussen 08.00 - 09.30 uur bellen veel mensen tegelijk, met ...
Verder lezen

Moet ik de huisartsenspoedpost bellen?

De huisartsenspoedpost is er voor een medisch probleem dat niet kan wachten tot de ...
Verder lezen
GCM_Logo_WIT_250x100

De Stichting GezondheidsCentra Maarssenbroek GCM staat garant voor kwalitatieve eerstelijnsgezondheidszorg in Maarssenbroek. GCM biedt eerstelijnszorg onder één dak: GCM Huisartsen, GCM Fysiotherapie en GCM Verloskunde

Locaties

GCM Boomstede
Boomstede 204
3608 AK Maarssen


GCM Spechtenkamp

Spechtenkamp 233 A
3607 KN Maarssen